۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۶۲۷۱۶۶
حجت الاسلام مکی مطرح کرد؛

گزارشی از وضعیت طلاب و فضلای آبادان | ضرورت حمایت از برنامه های تبلیغی

گزارشی از وضعیت طلاب و فضلای آبادان | ضرورت حمایت از برنامه های تبلیغی
نماینده طلاب و فضلای آبادان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت طلاب و فضلای آبادان خواستار حمایت حوزه علمیه قم از برنامه های تبلیغی در آبادان شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مکی نماینده طلاب و فضلای آبادان پیش از ظهر امروز در دیدار آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به جایگاه حوزه علمیه آبادان گفت: آبادان با سابقه حضور علمای بسیار حتی در حد فتوا و رساله و محل آمد و شد علما به عتبات عالیات و حوزه علمیه نجف اشرف و پل ارتباطی ایران اسلامی با عراق عزیز و محلی برای تبلیغ رجال دینی و مبلغین مذهبی بوده که حکایت از گوش‌های شنوا و قلب های آماده تلقی و دریافت معارف و احکام اسلامی داشته است.

وی ادامه داد: شهری با مساجد و حسینیه های فراوان و روحانیتی متحد، موفق و زبانزد با محوریت مرحوم آیت الله آقای قائمی که خدمات فراوان فرهنگی اجتماعی و حتی سیاسی ایشان در کشور کم نظیر یا شاید بی‌نظیر بوده است.

حجت الاسلام مکی خاطرنشان کرد: مساجد و حسینیه های متعدد، درمانگاه، دارالایتام، منازل مسکونی نیازمندان، مدارس تحت برنامه آموزش و پرورش از ابتدایی تا دبیرستان پسرانه و دخترانه با بُرد دینی و مدارس علمیه بخشی از آثار علمای آبادان است.

عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه با بیان اینکه تاریخ حوزه علمیه آبادان به طور رسمی با حضور آیت الله قائمی در سال ۱۳۲۵ شکل می گیرد، گفت: مدرسه ای که مختلف العلما و محل استراحت مبلغین در ایام تبلیغ و روحانیون عازم به عتبات و محل اختفای سیاسیون و انتقال ایشان به نجف اشرف نیز بوده است.

وی اضافه کرد: مستند مکتوب حضرت آیت الله سبحانی در ابتدای کتاب های سیمای ابراهیم در قرآن کریم و رهبر نجات اثر سرکار حاجیه خانم معصومه گلگیری در سال ۱۳۴۶ حکایت از افتتاح رسمی حوزه علمیه خواهران در سال ۱۳۴۵ در آبادان دارد و مخدراتی چون سرکار خانم ها صفاتی، گلگیری، دورکی و دیگران در موسسه مذهبی فاطمیه آبادان تربیت و سپس به قم منتقل و خود ضمن تعلّم، به تعلیم دیگران پرداختند و بسیاری از دوشیزگان و بانوان علاقمند از جمله دختران مراجع بزرگوار چون صبیه حضرت امام خمینی و دیگر علما در حوزه درسی ایشان حاضر شدند که موجب حمایت مراجع وقت و گسترش ، ایجاد و تثبیت حوزه علمیه خواهران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.

حجت الاسلام مکی ابراز کرد: در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی با همت عالی مرحوم آیت الله دهدشتی سنگ بنای حوزه علمیه امام صادق علیه السلام نهاده و در دوران دفاع مقدس که آن مرحوم به مقام جانبازی نائل و معمار و تعدادی از کارگران به شهادت رسیدند ساختمان مدرسه تکمیل شد و در سال ۱۳۷۰ رسماً شروع به فعالیت کرد.

نماینده طلاب و فضلای آبادان بیان کرد: تاریخ روحانیت آبادان که با پیدایش نفت و تأسیس شهرستان آبادان مرتبط است با عملکرد مثبت ایشان موجب گرایش جوانان مومن به حوزه گردید و با پیروزی انقلاب شتاب بیشتری پیدا کرد؛ اولین مجمع طلاب در ابتدای جنگ تحمیلی به درخواست امام جمعه فقید آبادان مرحوم آیت الله آقای جمی و زیر نظر ایشان در قم راه اندازی و جلسات منظم هفتگی در شب های جمعه تمام سال و بعضاً با حضور شخصیت های علمی و سیاسی برگزار شد

وی خاطرنشان کرد: اینکه امروز طلاب و فضلای آبادانی در قم، آبادان و سایر شهرها و کشورها طبق آمار رسمی حوزه علمیه قم بالغ بر ۵۰۰ نفر است که حدود ۴۰ نفر از ایشان در دوران دفاع مقدس مفتخر به مقام رفیع شهادت شدند و برخی از ایشان در کسوت جانبازی هستند؛ از این تعداد ۲۶۰ نفر شامل اساتید، ائمه جمعه و جماعت، خطبا و طلاب مدرسه ساکن آبادان و بقیه عمدتا در قم و تعدادی در شهرهای دیگر ساکن هستند.

حجت الاسلام مکی عنوان کرد: مجموعه روحانیت آبادان شامل فضلا و محققان که بعضاً به مرتبه عالی اجتهاد و کرسی تدریس سطوح عالی و خارج رسیده و برخی در کنار تحصیلات حوزوی دارای تحصیلات عالی دانشگاهی بوده و مشغول به تدریس با تخصص و گرایش های مختلف می باشند.

وی تأکید کرد: با توجه به وضعیت فرهنگی که دشمن ایجاد کرده هنوز ضرورت تبلیغ در منطقه و کشورهای همسایه ملموس بوده و البته زمینه فعالیت و آمادگی سرمایه گذاری در این جهت افق پیش رو و آینده روشنی را ترسیم می کند.

حجت الاسلام مکی به بخشی از مشکلات حوزه آبادان اشاره و مطرح کرد: با توجه به مشکلات عدیده ای که شهرستان آبادان با آن دست و پنجه نرم می‌کند و به دلایل متعددی دریافتی و هزینه‌های حوزه علمیه آبادان همخوانی نداشته و گاه موجب اخلال در کار حوزه می شود؛ از طرفی دیگر شیطنت دشمنان و فقر موجود و عدم حمایت های جدی سازمان ها و نهاد های موجود، تامین مبلغانی که در مناطق روستایی و محروم در مقابل جریانات انحرافی جهاد می کنند را مختل کرده است.

 وی بر ضرورت تأمین هزینه های جاری حوزه آبادان تأکید و عنوان کرد: باید از برنامه های تبلیغی ما در حوزه آبادان حمایت شود؛ همچنین باید برای توسعه جدید حوزه اعم از ۵ کلاس، کتابخانه و واحد مهمان به مساحت ۸۰۰ متر مربع در طبقه فوقانی مجهز به وسایل سرمایشی، صوتی، میز و صندلی شود.

حجت الاسلام مکی در پایان گفت: جلسات هفتگی مجمع طلاب و فضلای آبادانی مقیم قم به دلایلی از جمله مشکلات مالی به جلسات ماهیانه تقلیل یافته و صندوق قرض الحسنه آن با توجه به تورم موجود و حجم طلاب و فضلا و درخواست‌های فراوان جوابگوی تقاضا نیست./841/پ202/ب1

حسین ثالث موید
ارسال نظرات